Sri Lanka - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu

Sri Lanka

Door: Tyka Uijting

Blijf op de hoogte en volg Tyka

07 November 2016 | Sri Lanka, Galle

Lieve allemaal,

Ik weet dat sommige van jullie hier lang op hebben zitten wachten en nu het weer eindelijk goed is heb ik ook de mogelijkheid om mijn eerste twee weken met jullie te delen!

dinsdag de 25e was het eindelijk zo ver. Paps en mams hebben me tot aan de douane uitgezwaaid en het weggaan was toch nog wat spannender dan gedacht. 2 prima verzorgde vluchten gehad en zodra ik geland was in Sri Lanka begon het avontuur meteen. Meteen met de lokale bussen naar mijn hostel gegaan in Mount Lavinia. Zo'n 3 uur durende tocht voor ongeveer 30km. Heerlijk hostel met leuke mensen en direct dezelfde avond met z'n allen aan het bier met een perfecte zonsondergang.
Zo snel mogelijk geprobeerd weg te gaan uit Colombo en een treinticket (1e klas, veel te koud door de A/C) naar Kandy geboekt. In de trein Charlie en Harry uit Londen tegengekomen en zij bleken in hetzelfde guesthouse als ik te verblijven. Samen besloten om voor de volgende dag een taxi met chauffeur te huren samen zodat de kosten niet zo hoog zouden zijn. De volgende dag zijn we naar Dambulla geweest en daar de Golden Temple en Buddha gezien en geklommen naar de Rock Temple. Hier is op een mooi uitzichtpunt een tempel uit de rotsen gekliefd en overal zijn vele Buddha beelden te vinden. Vervolgens wedstrijdje gedaan wie het langst op z'n blote voeten naar beneden kon lopen (het was nogal heet). We hebben het allemaal gehaald maar vervolgens in de auto voelden we onze voeten nog branden. Daarna in een lokaal tentje langs de weg heerlijk geluncht, van dit soort plekjes en momenten hou ik echt! Vervolgens om de Lion Rock heen gereden omdat we ipv die rots de Pidurangala Rots hebben beklommen. Super mooi uitzicht op de gehele omgeving en een stuk goedkoper dan de Lion Rock. Ik moet toch op mn budget letten hé ;)

Daarna zijn we samen doorgereisd naar Nuwara Eliya. Deze treinreis (en het stuk tussen Nuwara Eliya naar Ella) is één van de mooiste treinreizen die er is. Echt geweldige uitzichten en het leuke van 2e klas reizen is dat je heerlijk uit de deuren kunt hangen! Zo is een treinreis van 4 uur opeens een stuk leuker! In het hostel Eddie uit Letland en een Canadees meisje ontmoet. Eddie heeft ons het spelletje Shithead geleerd. Super simpel maar erg leuk! Later deed Mia uit China ook nog mee en ik heb zelden zo een grappige persoon ontmoet. (oke 1 quote; Wij geven Mia complimenten over hoe snel ze het spelletje oppakt, Mia's antwoord; 'Ja duh, ik kom uit Azië'. Wij hadden het dus niet meer en dit ging het hele spelletje zo door!)
Onze volgende dag vroeg opgestaan om naar World's End te hiken, tot we hoorden dat het 3000 roepies (20 euro) zou kosten om alleen het park in te gaan, en dan zouden we daarheen ook nog de taxi moeten nemen. Plan B was om dan maar het bos op 20 minuten van ons hostel in te lopen en daar naar een top te hiken. Bij de rand van het bos aangekomen verteld een man ons dat je alleen met de auto daar naar binnen kan, er blijkt namelijk een tijger los te lopen... Plan C ging uiteindelijk wel door en we zijn naar Lovers Leap (een waterval) gelopen. Niet via de gangbare route, maar we kwamen er wel :P Mooi uitzichtpunt ook hier weer!

Vervolgens zijn we doorgereisd met 3 bussen en een tuktuk naar Adam's Peak. 's Avonds op tijd naar bed gegaan want om 3:15 zouden we beginnen aan de klim om op tijd de ruim 5 kilometer lange en meer dan 5000 traptreden tellende tocht af te leggen om bovenop de zon te zien opkomen. Wat een gave sfeer geeft het om dit in het pikke donker te doen. Na twee uur lopen kwam ik boven en niet heel veel later begon de zonsopkomst. Door bewolking helaas alleen het begin hiervan kunnen zien en ook niet de schaduw van Adam's Peak kunnen zien. Boven terwijl het zo'n 8 graden was, erg hoge luchtvochtigheid toch de tempel (blootvoets natuurlijk) ingegaan en tijdens het luiden van de bel een wens gedaan!. Op de terugweg samen met Constantin (Fransoos) teruggelopen. Bij een theewinkeltje een kopje thee gedronken en roti gegeten. Vervolgens met daglicht een geweldig terugtocht gehad waarbij je kan zien wat je omhoog allemaal gepasseerd bent! Ik ben voorlopig wel helemaal klaar met traplopen trouwens!
De rest van de dag lekker niets gedaan terwijl de rest allemaal besloot door te reizen.

Ik ben de dag erna alleen vertrokken richting Tangalle aan de kust. Om hier te komen moest ik eerst 2 bussen naar Hatton nemen, daarna een busrit van 5 uur (kostte wel 1,70 euro met wegen breed genoeg voor net een bus, en hoge snelheid, en gevaar voor eigen leven, niet veel waard dus) naar Embilipitiya om daar nog een laatste bus te nemen naar Tangalle. Meer dan 10 uur onderweg geweest en ik was dan ook doodop toen ik bij mijn guesthouse aankwam. Ik bleek een mega groot bed te hebben en met het geluid van de ruige zee op de achtergrond sliep ik al heel snel!
De volgende dag vrij weinig gedaan. Ben even kort Tangalle ingeweest om wat geld en eten te halen, geskyped met opa en vervolgens ontzettend verbrand op een strand dat zo goed als alleen van mijzelf was. 's Avonds wat gaan eten bij het hotel op 100m van mijn guesthouse en daar kwam ik toevallig Constantin weer tegen. Gezellig avondje gehad en besloten om de volgende dag deels samen te reizen. Hij naar Mirissa en ik naar Weligama (hét surfstrand voor beginners).

Onderweg heel veel regen maar gelukkig klaarde het in de middag helemaal op en na ingecheckt te zijn in m'n homestay een surfplank gehuurd en terwijl ik de golven trotseerde, en geregeld in de wasmachine belandde, kwam ik Eddie de Let weer tegen. Zo blijkt Sri Lanka toch weer kleiner dan je denkt. Na een stroef begin ging het uiteindelijk best wel weer goed! Na iets meer dan een uur was ik wel bekaf! in de avond bij een lokaal tentje chicken kottu besteld en dit was het lekkerste wat ik tot nu toe heb gegeten.
Gisteren (want ja daar zijn we al weer aanbelandt) regende het vanaf 5 uur in de ochtend en het is daarna niet meer gestopt. Toch besloten om maar naar Matara te gaan. Want een hele dag in een afgelegen homestay waar het internet het niet doet vanwege regen (dit is trouwens overal zo) leek me niet echt een leuke dag besteding. In Matara helemaal zeiknat geregend om daarna pas te besluiten toch maar een paraplu aan te schaffen. Vervolgens weer teruggekeerd naar Weligama. na het eten naar Hangtime Hostel gegaan om daar op het dakterras met het Canadese meisje uit Nuwara Eliya en iemand die zij had ontmoet nog een drankje te doen). In de homestay geprobeerd met de oma des huizes te kletsen, dit ging moeizaam maar ik kon zien dat zij het heerlijk vond om een 'gesprekspartner' te hebben!

Vandaag naar Galle toe gereisd. Ik had bij een guesthouse gereserveerd, maar daar aangekomen voelde het zo niet chill (gelukkig kon ik gratis annuleren) dat ik heb besloten ergens anders heen te gaan. Nu in een super relaxt hostel/guesthouse genaamd Panda House Villa. Spullen gedropt en naar Dutch Fort geweest. Mag je natuurlijk niet missen als Nederlander. Voor de Wie is de Mol kijkers onder jullie, dit is de locatie die ik me nog herinnerde van het seizoen in Sri Lanka. Super leuke straatjes en mooie uitzichten op zee vanaf de rand van het Fort. Hier eindelijk de vlag van Sri Lanka die je op je backpack kan naaien gevonden! Me is happy :) Net bij de lokale wine shop, wat bier en rum ingeslagen (alle locals willen hier zo snel mogelijk in en uit, ik heb daarentegen heerlijk gekletst :P). Nu na alweer een lange dag terug in mn hostel en straks op zoek naar een plekje om wat te gaan eten.

De plannen tot zaterdag zijn om nog naar Wijaya en Hikkaduwa Beach te gaan alvorens ik weer naar Negombo reis om daar op het vliegtuig naar India te stappen.

  • 07 November 2016 - 13:42

    Anke:

    Heerlijk om even je eerste verhaal te lezen! Klinkt erg goed allemaal, leuk! :-) En tof dat je zoveel leuke nieuwe mensen ontmoet! xx

  • 07 November 2016 - 15:25

    Maurits:

    hoi Tyka,
    mooie belevenissen. Ik heb al veel foto's gezien en ziet er vaak echt heel mooi uit. goed dat je besloot om naar een ander hostel te gaan als het niet goed voelt. ben dan wel nieuwsgierig WAT er niet goed voelde. leuk om zo het hele verhaal te lezen.

  • 07 November 2016 - 16:03

    Anita H:

    Ha Tyka,
    Kreeg van Anke je eerste reisverslag toegestuurd. Leuk om al je belevenissen mee te lezen.
    Dapper hoor deze onderneming zo alleen; nou ja...alleen...je hebt al veel leuke mensen ontmoet daar. Geniet van alles! Groet ook namens Wim

  • 07 November 2016 - 17:25

    Lisanne :

    Jaaa daar is je eerste verhaaltje

  • 07 November 2016 - 17:27

    Lisanne:

    Jaaa daar is je eerste verhaaltje. Klinkt als een ontzettend gave eerste beleving van je enorme reis! Leuk om mee te lezen in alles wat je ziet ( en proeft). Wij gaan vanavond weer trainen op een koude ( en toch wel stille) atletiekbaan! Xx

  • 07 November 2016 - 20:03

    Anja:

    Wat een ander wereldje en sfeer (op de regen na dan) waar je nu in zit. Leuk dat je dan elders weer dezelfde mensen tegen komt. Een mooie herinnering zo''n verhaal naast de vele mooie foto''s.

  • 07 November 2016 - 20:59

    Nathalie:

    Wat leuk om wat van je te lezen...

  • 07 November 2016 - 21:01

    Nathalie:

    Wat leuk om wat van je te lezen geweldig wat je allemaal meemaakt en ziet! Het spel shithead ben ik wel benieuwd naar is het iets voor op de bso (met een andere naam dan hahaha) geniet nog daar lieve groet nathalie

  • 08 November 2016 - 10:02

    Kim:

    Supergaaf! Tyka! Leuk om mee te kunnen lezen :)

  • 08 November 2016 - 13:23

    Esther:

    Hoi Tyka,
    Je vermaakt je prima lezen we.

  • 08 November 2016 - 16:05

    Marja:

    Wat mooi om te lezen Tyka.
    Leuk al die ontmoetingen met mooie mensen en de activiteiten die daar weer uit voortkomen.
    Zorg goed voor jezelf, knuffel Marja

  • 08 November 2016 - 23:34

    CisCa:

    Kínd toch! :) Leuk hoor om je zo toch een beetje te volgen. Geniet van alles! Dikke kus, buuf C.

  • 09 November 2016 - 12:59

    Henk:

    gaaaf wat een mooi verslag van een pas zo'n kort verblijf. keep up the spirit

  • 12 November 2016 - 22:08

    Wendy:

    Hey Tyka, wat een mooi verslag van jouw belevenissen met prachtige foto's. Fijn dat je ons op de hoogte houdt van jouw ervaringen. Best wel jaloers op je hoor. Ik kijk uit naar het volgende verslag met foto's. Echt leuk. Geniet ervan meissie. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Galle

Wereldreis

Vrijdag 25 oktober 2016 vertrek ik om een jaar lang de wereld over te reizen!

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2017

Laos en Thailand

26 Januari 2017

Cambodja

26 December 2016

Last of India and Amazing Nepal!

24 November 2016

India

07 November 2016

Sri Lanka
Tyka

Via de blogs die ik hier schrijf hoop ik jullie goed (soms misschien te gedetailleerd, maar daar heb je het maar mee te doen:P) op de hoogte te houden van alles wat ik op reis meemaak.

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 14917

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 25 Oktober 2017

Wereldreis

24 Januari 2013 - 29 Juli 2013

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: