India - Reisverslag uit Bombay, India van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Bombay, India van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu

India

Door: Tyka Uijting

Blijf op de hoogte en volg Tyka

24 November 2016 | India, Bombay

Namaste!

Alweer een dikke twee weken dat ik jullie wat verteld heb. En jemig wat kan je veel doen in twee weken. Laat ik beginnen bij waar ik was geëindigd, in Galle.

Ik probeer sinds ik toch in Azië ben en ze hier allemaal van hun pepers houden zelf ook wat meer pepers te eten. Nu had ik in Galle een afhaal Kottu en omdat ik eerder nooit zei dat ik niet al te scherp eten wilden deed ik dat dit keer ook niet. Ik neem mijn lekkere maaltijd mee naar mijn hostel en neem twee happen, en dat was het ook. Na die twee happen was de honger weg en heb ik mijn bier heel snel gedronken om die brand in mijn mond maar te blussen. Ze zullen wel hebben moeten lachen in dat afhaalrestaurant :P
De volgende dag een lekker dagje verschillende strandjes af geweest. Zo heb ik op Jungle Beach als lunch een Mojito gehad, omdat het kon en vervolgens op Wijaya Beach een pizza. Op Wijaya Beach heb ik de swing gezocht, en gevonden, van de profielfoto op facebook! De man die de foto heeft gemaakt bleek fotograaf te zijn en met de goede instellingen op mijn simpele cameraatje heeft ie super mooie foto's gemaakt!
Dag 3 in Galle naar Hikkaduwa en iets verderop geweest naar het tsunami museum. Dit zijn een aantal ruimtes met foto's van voor, tijdens en na de tsunami van 2004 die zo ontzettend veel schade aan Sri Lanka heeft aangericht. Heel heftige beelden! Dit museum is door een vrouw in haar huis, met behulp van een Nederlandse opgezet. Iedereen kan hier zijn of haar verhaal me betrekking tot de tsunami ophangen. Heel indrukwekkend.

Na Galle ben ik met de trein en de bus doorgereisd naar Negombo. Ik wilde niet nog een keer in Colombo verblijven en Negombo is nog dichterbij het vliegveld ook! In Negombo heb ik daadwerkelijk niets gedaan, wat soms ook best lekker is!

12 november ben ik van Colombo naar Kochi in India gevlogen. Toen ik met de bus van het vliegveld naar Kochi Fort, waar mijn hostel was, reed kwamen we helaas in de spits terecht. Hierdoor duurde een rit van 38 kilomoeter toch zeker 3 uur. Aangekomen in Kochi Fort mijn spullen gedropt en na een lange dag even lekker wat gaan eten.
Toen ik de volgende ochtend aan mijn ontbijt zat in het hostel, ja er was typisch Kerala ontbijt, hoorde ik van de andere reizigers dat er sinds een aantal dagen een geldprobleem was omdat de overheid vanaf dat moment alle 1000 en 500 roepie biljetten als ongeldig betaalmiddel had gemaakt. Hierdoor was er een stormloop op de ATM's en moest je geluk hebben dat wanneer je aan de beurt was er nog geld in de ATM zat.
Ik had die vorige dag al aardig wat geld aan een simkaart en eten uitgegeven en op het vliegveld had niemand mij op de hoogte gebracht dus ik viel er middenin. Sindsdien is het een sport om op het goede moment bij een ATM te zijn waar geld in zit. Zelfs op het moment van schrijven nu zijn er bij de ATM's nog erg lange rijen.
Die avond zijn we, ondanks het geldprobleem, met een groep van 12 een duur biertje gaan drinken. Ik bleek naast een Schotse PE teacher te zitten. Klikte erg goed en nog altijd veel contact en plannen om óf in zuid-oost Azië en anders Sydney weer te meeten.

Mijn tweede dag in Kochi ben ik naar de Kerala Backwaters geweest om daar een zeven uur durende boottocht te maken, eerst op een typische boot met dak van bamboe en later op een kleiner 'roeibootje'. Tussen de middag kregen we een typisch lunch van de regio (lekker scherp ook weer!). Het was een super mooie tocht en toen aan het eind van de dag de gids/bestuurder van de boot zei 'kijk een Kingfischer', dachten wij allemaal een biertje te krijgen..... Helaas bedoelde hij de vogel. Naja niet helemaal helaas hoor want het is een prachtige vogel, maar een biertje was er bij iedereen wel ingegaan op dat moment!

Na 3 dagen Kochi ben ik met de nachttrein naar Goa vertrokken. De nachttrein is super relaxt. Je hebt vervoer en slaapplek in één en je verspilt er geen tijd aan. De 3AC klasse is één van de goedkopere maar meer dan goed genoeg. Je krijgt een bank/bed waar je op kan slapen en omdat deze kaartjes per genummerde plaats verkocht worden zit je niet hutje mutje op elkaar.
Met twee Duitse jongens vervolgens een Rikshaw gedeeld naar Anjuna en de laatste 5km naar Vagator ben ik gewandeld. Ik ben nog altijd heel blij met het hostel waarin ik zat in Vagator. Het is een vrij nieuw hostel en iedereen droeg zijn/haar steentje bij. Sommige artistiek aangelegen reizigers waren de muren aan het beschilderen of het logo aan het maken en de minder artistiek aangelegen reizigers, waaronder ik dus val, hielpen met de tuin of de koelkast/vriezer schoonmaken. Ik ben daar 3 nachten geweest, maar ik had er zo nog twee weken kunnen blijven.
De tweede dag in Vagator ben ik naar het fort geweest om wat mooie uitzichten te zien. Terwijl ik mijn camera klaar had staan op zelfontspanner ging het gruwelijk mis.... mijn camera viel op de lens en helaas is de lens hierbij gesneuveld :(. Nadat ik alle uitzichten van het fort bekeken had ben ik naar de eerste beste 'grote' stad gegaan en na 1,5 uur van het kastje naar de muur gestuurd te zijn om een camerashop te vinden was er toch iemand die mij daadwerkelijk de goede richting op stuurde. Nu heb ik een nieuwe camera met ongeveer dezelfde mogelijkheden, alleen wel een stukje minder geld :(

In Goa had iedereen het over twee boeken die echt het lezen waard zijn. The White Tiger en Shantaram. Helaas ging de boekwinkel niet meer open de laatste dag dat ik in Vagator was.
Ook had iedereen het erover, ook al in Kochi, dat ik naar Hampi moest gaan. Dus dat heb ik gedaan.

Dit keer ben ik niet met de trein maar met een sleeper bus gegaan. Die zouden ze in Europa ook moeten aanschaffen voor de wintersportreizen! Gewoon een bed in de bus:) Toen we bijna in Hampi waren stonden we opeens wel heel lang stil. We bleken een lekke band te hebben midden op een drukke weg.... Dit deed me terugdenken aan te keer dat ik met paps en mams in Nicaragua in een hele volle bus stond die een klapband kreeg.... Na 1,5 uur wachten kwam een andere bus ons gelukkig ophalen!

Alles wat iedereen zei over Hampi is waar. Zodra je daar aankomt hangt er een bepaalde sfeer, het voelde meteen goed.
Hampi is een soort woestijndorp (met palmbomen), omgeven door allemaal gigantisch boulders op elkaar gestapeld en in biljoenen jaren uitgeslepen tot prachtige landschappen. Ook vind je in Hampi en omgeving enorm veel oude tempels en ruïnes van tempels. Het is een heerlijke omgeving om lekker rond te dwalen, (expres) te verdwalen om vervolgens nog meer verborgen tempels te vinden!

In Hampi het ik het boek The White Tiger gekocht, en uitgelezen! Daar is Hampi ook echt een prachtplek voor. Een hoge stapel boulders beklimmen een schaduwrijk plekje te vinden en heerlijk te lezen!

Mijn tweede dag in Hampi ben ik vroeg opgestaan om bovenaan een berg boulders, waar zich een tempel bevindt de zonsopgang te zien. Dit was prachtig en toen maar direct besloten om in de avond terug te keren voor de zonsondergang! Overdag een fiets gehuurd om de tempelcomplexen te bezoeken. Net begonnen aan mijn fietstocht kwam ik Nina en Shawn tegen die ik in de bus had ontmoet en samen zijn we verder gegaan.
Na een ochtendje tempels bezichtigen lekker ergens geluncht en in de middag niet zoveel meer gedaan.

De rest van de dagen in Hampi nog meer prachtige tempels gezien en vooral veel gelezen, zodat ik de laatste dag voordat ik zou vertrekken mijn oude boek zou kunnen doorverkopen en Shantaram zou kunnen kopen. Dit is gelukt, zonder veel moeite, want het was een super goed boek!

In Hampi, en onderweg, hebben ze alleen maar van die wc's waar je boven moet hurken. Nu heb ik in Vagator 3 yogalessen gevolgd maar dit maakt mij nog niet super flexibel, en hierdoor is het toilet al een work-out op zich. Nu heb ik er verder geen problemen mee, maar gewoon weer kunnen zitten op een toilet zou best aangenaam zijn!

Van Hampi ben ik weer met een sleeper bus doorgereisd naar Mumbai. En ik kan je vertellen, het is een gekkenhuis hier! 1,5 keer het aantal inwoners van heel Nederland wonen in deze metropool. Ik zit gelukkig in een super leuk lokaal wijkje met allerlei leuke straattentjes en marktjes.
Morgen ga ik een dagje de toerist uithangen in Mumbai en daarna zo snel mogelijk weer weg. Waarheen vraag je je misschien af? Dat vraag ik me ook nog af. Ik heb het nog niet besloten. Dat zul je de volgende keer moeten lezen! Of gewoon even een appje sturen als je echt nieuwsgierig bent ;)

Nu is het tijd om te gaan eten!

Tot snel!

  • 24 November 2016 - 18:11

    Maurits:

    hoi Tyka,
    ik had natuurlijk al wat dingen gehoord,maar jouw verslag is gewoon leuk om te lezen; als een boek haast. Wellicht schrijfster worden? Mooie belevenissen. En je schildert ze ook zo dat ik me er plaatjes bij kan bedenken. De pepers thuis staan tegen die tijd klaar.

  • 24 November 2016 - 23:25

    Nina:

    Leuk hoor Tyka!
    Geniet ervan!

  • 25 November 2016 - 00:00

    Anja:

    Wat een ervaringen

  • 25 November 2016 - 00:05

    Anja:

    Half bericht verstuurd. Vervolg. Mooie omgeving, bijzondere plekken,aardige mensen. Mooi dat je jouw weg gaat. Fijn dat we.door de apps ed met je mee mogen reizen.

  • 25 November 2016 - 16:18

    Marcel:

    Ha Tyka,

    Leuk hoor om je verslag te lezen. Wat maak jij veel mee zeg in zoeen korte tijd. Als je zo doorgaat ben je straks nog eerder klaar dan pas over een jaar

  • 26 November 2016 - 13:49

    Marja:

    Hè Tyka, wat goed om te lezen allemaal! Leuk hoor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Wereldreis

Vrijdag 25 oktober 2016 vertrek ik om een jaar lang de wereld over te reizen!

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2017

Laos en Thailand

26 Januari 2017

Cambodja

26 December 2016

Last of India and Amazing Nepal!

24 November 2016

India

07 November 2016

Sri Lanka
Tyka

Via de blogs die ik hier schrijf hoop ik jullie goed (soms misschien te gedetailleerd, maar daar heb je het maar mee te doen:P) op de hoogte te houden van alles wat ik op reis meemaak.

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 14873

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 25 Oktober 2017

Wereldreis

24 Januari 2013 - 29 Juli 2013

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: