We zijn begonnen! - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu We zijn begonnen! - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu

We zijn begonnen!

Door: Tyka

Blijf op de hoogte en volg Tyka

16 Februari 2013 | Nicaragua, San Carlos

We zijn begonnen

De eerste officiële stageweek zit erop! De scholen zijn weer begonnen en daar is dan ook zo goed als alles mee gezegd.

Afgelopen weekend voordat we écht moesten beginnen zijn we nog even weggeweest naar een eiland van de eilandengroep Solentiname. Solentiname ligt in het grote meer van Nicaragua. Een feitje, de archipel telt zo’n 166 eilanden, of zoiets, ik weet het precieze aantal niet meer.
Hier hebben we dus echt helemaal niks gedaan, maar ook helemaal niets. Een beetje slapen, eten, vissen, spelletjes spelen en sterren kijken. Dat sterren kijken was heel speciaal omdat ik in mijn leven nog nooit zoveel sterren had gezien. Zelfs de melkweg was volgens mij heel licht te zien. Helaas ben ik dit weekend wel ziek geworden. Ik kreeg heel veel kramp in mijn buik en ik was aan de dunne. Eenmaal terug van Solentiname heeft mijn familie me dan ook meegenomen naar het ziekenhuis voor een check of het geen parasiet of iets zou zijn. Uit bloedonderzoek bleek dit niet zo te zijn en ik zit nu voor twee weken aan pillen. Gelukkig al geen last meer van mijn buik. Ziek zijn heb ik dan ook van mijn lijstje kunnen afstrepen!

Afgelopen maandag zijn de scholen begonnen en daarmee ook mijn stage. De dag begon om zeven uur, oke het werd acht uur á half negen, met een opening en ook ik werd voorgesteld. Alle leerlingen moesten in de brandende zon in rijen hele verhalen aanhoren, dit is op een aantal foto’s die bij dit verslag zitten ook te zien. De rest van maandag mijn rooster opgesteld en zelfs aan één klasje een uurtje lesgegeven.
Dinsdag was dan de eerste beste echte lesdag, deze ging wonderbaarlijk voor hier helemaal door en ik heb zes klassen les mogen geven én wat is dat leuk en vermoeiend zeg!
Mijn dagen zien er ongeveer als volgt uit: Maandag en dinsdag geef ik van zeven tot twaalf en van half vier tot vijf les. Op woensdag en donderdag geven de groepsleerkrachten op deze tijden zelf les sen observeer ik. Tussen de middag eet en slaap ik waarschijnlijk.
Woensdag ging de dag door tot tien uur, tot ze besloten dat ze hierna het schoolplein gingen schoonmaken. De rest van de dag was ik dus vrij, lekker! Donderdag had ik een gewone lesdag alleen was de eerste beste groep er al niet en daarna begon het te regenen. Smiddags wel één groep gehad en de andere groep was met iets anders bezig dus die kwamen volgende week. Zo gaat het hier dus de eerste week. Ben benieuwd wat de lessen volgende week brengen.

Deze week is ook de voetbalcompetitie in de cancha begonnen. Er zijn 48 teams die hieraan deelnemen en daarom duurt deze (zaal)voetbalcompetitie ook tot ergens in mei. Mijn broer/oom en de vriend van Nikki spelen in een team dus die moedigen we dan ook plichtsgetrouw aan, nee hoor het is gewoon ontzettend leuk om te zien hoe goed ze hier kunnen voetballen allemaal!

Op de vrijdag, vandaag dus, hebben we standaard vergadering op de Alcaldia (gemeente). Vandaag wat kleine dingen doorgesproken over hoe het afgelopen week ging, maar ook besproken wat er gedaan moet worden voor de volleybaltrainingen die we vanaf aankomende week in de cancha gaan geven! Super leuk!
Alle spullen zijn erheen verplaatst en Nick heeft de poster ook al gemaakt. Ik heb er gewoon de kriebels van zoveel zin heb ik hierin.

Nu iedereen zo ongeveer op wintersport is probeer ik nog maar meer te genieten van het heerlijke weer dat we hier hebben en van de rijst met bonen die ik zo’n twee keer per dag eet en wat echt verrukkelijk is. Myrthe je mist echt wat;)

Op de foto’s die ik bij dit verslag heb gevoegd zie je onder andere mijn ‘sportveldje’ en mijn materialen. Het is niet veel maar het is genoeg! Er zijn meer mogelijkheden dan in een grote zaal in Nederland waar alles op en aan zit. Hier zijn namelijk kinderen die écht genieten van een les ‘educación física’. Dit maakt me zo blij!

Dit was het wel weer, tot over een tijdje!
Adíos!!

Tyka

  • 16 Februari 2013 - 04:46

    Ilona Verboom :

    Zo te zien ga jij ook een ontzettend gave tijd tegemoet! Geniet er van! Zal je volgen.

  • 17 Februari 2013 - 14:28

    Henk:

    Vooral jouw genieten met de beperkte spullen aldaar ontroeren mij het meest. Meer mogelijk met minder. Een variant op more is less. Of was het less is more? Dan komt het recept van de rijst met bonen. Graag dat deze kant op voor een weekend in september als hoofdgerecht. Dank voor je verslag. Muchos diversion of zo iets
    veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tyka

Via de blogs die ik hier schrijf hoop ik jullie goed (soms misschien te gedetailleerd, maar daar heb je het maar mee te doen:P) op de hoogte te houden van alles wat ik op reis meemaak.

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 14912

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 25 Oktober 2017

Wereldreis

24 Januari 2013 - 29 Juli 2013

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: