Nog meer nieuwe dingen - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu Nog meer nieuwe dingen - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu

Nog meer nieuwe dingen

Door: Tyka

Blijf op de hoogte en volg Tyka

24 Februari 2013 | Nicaragua, San Carlos

Het is weer zondag en officieel weekend maar daar is ook alles mee gezegd. We hebben nog niet veel weekend gehad, maar laat ik beginnen met het begin van de week.

Maandag ochtend maar één uurtje lesgegeven vanwege de regen. Zoals al wel vaker was gebeurt. Kom ik in de middag terug op school voor de les, wordt mijn hele rooster omgegooid omdat er minder klassen zijn gemaakt en dus alles anders is ingedeeld. Rooster nummer 3 is dit al.
Bij Nick op school wordt gezegd dat de vele regen aan de meteorietinslag in Rusland te wijten valt. Daar houden we het dus maar bij.

De rest van de week aardig wat lessen gegeven en bekeken. Vooral het kijken is ook heel interessant en bovenal heel leerzaam. Je hoort veel uitspraken voorbij komen die handig zijn in de lessen.
Een aantal juffen geven heel erg leuk les en een aantal minder leuk en enthousiast. Maar er is één juf waar ik heel erg fan van ben!
Ze had zich voor de les in een trainingsbroek gehezen en ze had de hakken thuis gelaten. Verder had ze een fluitje en een krijtje mee voor de spellen die ze van plan was te gaan spelen. Het is de bedoeling dat de juffen een gelijk soort les geven als dat ik geef. Deze week was mijn thema estafettes en ze had hiervoor zelf estafettes bedacht en niet mij precies gekopieerd! Het enige jammere van de les was dat een andere juf halverwege de les besloot ook les te geven want om elf uur vind ze het te warm. Met haar moet ik nog een keer praten om duidelijk te maken dat dit niet kan. Ik heb niet voor niets een rooster gemaakt.

Deze week zijn ook de volleybaltrainingen gestart. Nick en ik hadden voor donderdag eigenlijk te weinig voorbereidt maar uiteindelijk kunnen we op deze eerste dag best tevreden terugkijken. Er waren een stuk of 15 kinderen rond de 10 jaar en 8 van een jaar of 18. We begonnen samen met de jonge kinderen omdat de oudere wat later uit de school kwamen en later heb ik de oudere op me genomen. Met beide groepen hebben we met een wedstrijdje afgesloten, ze waren helemaal bekaf na 1,5 uur. Het partijtje met de oudere natuurlijk meegespeeld en wat kunnen er een aantal goed spelen, echt super leuk!
Vrijdag de les wat beter voorbereidt, ik weer de oudere en Nick de jonkies, volgende week wisselen we.
Er was zelfs een vader (dos metros) waarmee ik ingespeeld heb, en die kan me goed volleyballen, vervolgens de basketballers aan het spelen gekregen samen met een groepje meiden van een jaar of 16. Zijn bezig gegaan met smashen.
Hopelijk kunnen we een beetje een vaste opkomst genereren om iets van teams te gaan vormen waarin getraind kan worden.
De mond op mond reclame is in ieder geval van start gegaan.

Met de spaanse lessen zijn we veel bezig met de verschillende tijden die er zijn en de Pasado die kan ik wel de nek om draaien. Vaak komen er tijdens de lessen gesprekken naar voren over de verschillen tussen Nederland en Nicaragua of over verschillen tussen de talen. Soms zijn de zinnen hier heel onlogisch of totaal niet samenhangend.
Ik heb door zo'n gesprek over series op tv nu een spaanse serie op mijn usb gekregen van de docente, en gelukkig is het geen stomme novelle zoals ze hier op tv hebben.

Gister (zaterdag) zijn we begonnen met het schilderen van onze veldjes op school. Dit betekend lijnen aftapen, met wit schilderen en vervolgens de kleur eroverheen. Op het veld staan de lijnen van een voetbalveld met cirkels en een volleybalveld. We zijn bij mijn veldje begonnen en er zijn zo'n 16 rollen schilderstape doorheen gegaan bij het aftapen. Dit tapen deden Nikki en ik en Lalo (vriendje van Nikki) en Nick begonnen met wit. Nikki en ik hebben vervolgens de voetballijnen rood gaan schilderen en die van het volleybalveld zijn geel geworden. Als Nick een keer zijn foto's op dropbox zet dan zullen de foto's van het veldje zoals deze nu is hier geplaatst worden.
Toen we net klaar waren met mijn veldje rond een uurtje of elf begon het te regen. We zouden smiddags het veldje van Nick doen maar die is dus niet doorgegaan.

Savonds heerlijk wezen stappen in de Champa, en aardig wat biertjes gedronken. Het was een gezellige avond en ik heb met een jongen/man de salsa gedanst. En wat kon hij goed dansen zeg. Opzich ging het heel goed, maar op gegeven moment moest ik mijn handen gaan verplaatsen en ging hij dingen zeggen en op zulke momenten raakte mijn voeten de muziek even kwijt. De salsa hier is anders dan dat ik hem uit Nederland ken, een stukje sneller en niet alleen voor en achter, dus dat betekend dat ik nog veel meer moet dansen!!!!
Uiteindelijk nog een bord met pollo frito gegeten samen met Nick en daarna naar huis gegaan mijn bed in. Vandaag moest er namelijk weer geschilderd worden. Nick was al aardig moe deze avond en hij had ook wel wat biertjes op dus ik was benieuwd.

Vandaag dus Nick zijn veldje geschilderd. Nick had inderdaad nog een beetje last van gisteren, de rest gelukkig niet dus uiteindelijk hebben we met dezelfde rolverdeling het veldje van Nick in twee uurtjes geschilderd. Voordeel hier is dat het zo warm is dat de verf droog is voor je het weet.

Vandaag is ook de verjaardag van Lalo. Als je hier jong bent krijg je een piñata maar als je ouder bent wordt je verjaardag niet echt meer gevierd. Wat ze hier wel heel leuk vinden op een verjaardag is het aantal jaren dat je wordt aan eieren op je hoofd kapot slaan. Dus... 21... hmmm. Lalo had mazzel het waren er voor hem maar 6 ipv 24.
Vanavond gaan we naar Lalo toe om daar te eten en met zijn familie en Nikki en Nick zijn verjaardag te vieren en hopelijk is er dan weer appeltaart!

De aankomende weken zijn allemaal vrijwel hetzelfde, dus niet zo heel interessant om over te schrijven. Over vier weken is het wel weer vakantie (semana santa). Dan ga ik waarschijnlijk naar El Castillo wat heel mooi moet zijn.
Gebeurt er in de tussentijd toch nog iets dan lees je het of hier of op facebook vanzelf wel.

In Nederland is gelukkig iedereen weer thuis van wintersport en hoef ik alleen de foto's nog aan te zien. Gelukkig mogen jullie ook weer aan het werk;)
Tot de volgende keer!

Tyka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tyka

Via de blogs die ik hier schrijf hoop ik jullie goed (soms misschien te gedetailleerd, maar daar heb je het maar mee te doen:P) op de hoogte te houden van alles wat ik op reis meemaak.

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 14927

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 25 Oktober 2017

Wereldreis

24 Januari 2013 - 29 Juli 2013

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: