Hardlopen en werkbezoek - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu Hardlopen en werkbezoek - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Tyka Uijting - WaarBenJij.nu

Hardlopen en werkbezoek

Door: Tyka

Blijf op de hoogte en volg Tyka

17 Maart 2013 | Nicaragua, San Carlos

De beste manier om de zondag na een avond stappen te beginnen is met een half uurtje hardlopen om vijf uur in de ochtend. Om vervolgens op het uitkijkpunt in gezelschap van een fles water te genieten van de mist die tussen de jungle hangt, de groepen brullende apen, de zon die zijn best doet het laatste ochtendgloren te verjagen en een jeukende muggenbult op mijn scheenbeen. Langzaamaan ontwaakt San Carlos. Het belooft een mooie dag te worden. Goedemorgen!

Helaas mocht die mooie dag er niet van komen, want zodra de zon was opgekomen kwamen de wolken ook OPzetten.

De afgelopen weken hebben we hier heerlijk gewerkt, gymlessen geven, volleyballessen geven, lessen observeren, vergaderen en softbalwedstrijden kijken! Het ritme zit er aardig in en nu hoeven we nog maar een weekje voordat we een week vrij hebben omdat het Semana Santa is. Pasen!

Zoals in het begin al te lezen is heb ik besloten om iedere zondagmorgen om vijf uur te gaan hardlopen, jaja om vijf uur ik hardlopen. Geloof het of niet! En het is om vijf uur zodat het én nog niet te warm is én dat ik daarna op het uitkijkpunt dus de zon kan zien opkomen! Het is een heerlijk begin van een zondag.

Afgelopen vrijdag hadden we zoals gewoonlijk een vergadering op de gemeente waar alle standaardpunten en de overige punten besproken worden. We hadden al vastgesteld dat we de zaterdag (gisteren dus) naar Sabalo wilden omdat daar de sportdag plaats gaat vinden en we hier willen kijken wat de verschillende mogelijkheden zijn.
Na de vergadering wordt Nikki gebeld door iemand uit El Castillo of we willen komen naar de nacht van de cultuur die avond. Om een beetje contacten op te doen en gewoon een leuke avond en nacht te hebben. Nikki kon helaas niet want die geeft ondertussen ook engelse les op de universiteit maar Nick en ik konden opzich wel. Dus hebben we om tien uur besloten dat we met de boot van twee uur naar El Castillo zouden gaan om daar dan die nacht mee te maken en vervolgens de volgende ochtend met een vroege boot naar Sabalo te gaan en daar zou Nikki dan heen komen! Het kan hier allemaal.

Nick en ik dus op de boot naar El Castillo, deze langzame boot die wij hadden doet er zo'n 3 uur over. Op een gegeven moment gaat de boot nog langzamer varen en ik zat zo eens te turen langs de waterkant en opeens zie ik iets, een kaaiman, nee een boomstronk, een kaaiman, nee een boomstronk, een kaaiman, nee een boomstrok, een kaaiman, JA een kaaiman!!! En dan ook niet een kleintje nee een joekel van meer dan drie meter die langzaam het water in glijdt en verdwijnt. No way dat mijn handen nog het water in gaan daar.
Nu wisten we wel dat er kaaimannen waren in de Rio San Juan want je kunt er op verschillende plekken kaaimannentouren doen (ook in San Carlos), maar toch wow!

Na drie uur op de boot komen we aan in El Castillo waar we door een meisje die heel veel regelt voor de Juventud (jeugd) worden opgewacht. We werden naar ons hostel gebracht waar we zouden overnachten en vervolgens hebben we van één van de jongens een rondleiding door El Castillo gehad (duur zo'n 20 minuten). Ook wilden we kijken of we direct ons bootticket voor de volgende ochtend konden regelen omdat we om half zes met de snelle boot naar Sabalo wilden. Zij zouden alles regelen en uiteindelijk werd er gezegt dat we de volgende ochtend tegen de kapitein maar moesten zeggen dat Yaxiri voor ons twee tickets had gereserveerd.

's Avonds met een grote groep jongeren bij dat meisje Yaxiri gegeten en vervolgens naar de cultuuravond gegaan. Hier werd veel traditioneel gedanst, maar ook danswedstrijden op gangnam style gehouden.
Rond een uurtje of negen, toen Nick en ik onze ogen nog moeilijk open konden houden was de avond afgelopen en zijn we naar ons hostel gegaan. We sliepen rond elf uur en om kwart over vier ging de wekker weer, heerlijk!

Om vijf uur waren we bij de boot en zo ook de band, die begon daar om vijf uur op vol volume te toeteren en te trommelen. Ook dacht de man van het vuurwerk dat het hier ook wel weer tijd voor was dus daar gingen de vuurpijlen. Goddank was ik al wakker!
Uiteindelijk zaten we maar met 6 man op de snelle boot naar Sabalo en kwamen we hier rond kwart voor zes al aan.
We hebben een rondje gelopen en wat foto's gemaakt en vervolgens op de kade wat gegeten, want we hadden nog niet ontbeten.
Tussendoor is Nick nog bijna gebeten door een ietwat valse hond die begon te blaffen en zijn tanden liet zien toen we langsliepen.

Om iets over half acht kwamen Nikki, Lalo, Luis en Naye aan. We hebben elkaar compleet gemist terwijl wij op de kade zaten te wachten.
Uiteindelijk hebben we wat mensen van Sabalo ontmoet die zich met de sport bezig houden, we hebben de cancha bekeken waar we de sportdag gaan houden en die we vervolgens de dag erna gaan schilderen en we zijn via een bushbush weggetje uiteindelijk bij het honkbalveld geweest. Deze ligt in de middle of nowhere, echt super mooi!

Omdat Sabalo aan twee kanten van een zijtak van de rivier ligt zijn Luis, Nick en ik ook nog even naar de andere kant geweest om hier te kijken en wat te drinken, en omdat er niets anders dan cervezas was, maar aan het bier gegaan.
Dat bier dat vulde mijn blaas op de terugweg op de (gelukkig) snelle boot nogal en weer terug in San Carlos moest ik dan ook vrij nodig plassen, nu was ik hier niet de enige in. Luis die was weg zodra de boot aangemeerd was.

Het bezoek aan El Castillo en Sabalo noemt men dan een werkbezoek! Doe mij maar vaker zo'n werkbezoek!

Binnenkort gaan we met Luis hier in San Carlos een kaaimannentour doen en waarschijnlijk over anderhalf week wanneer Nick en ik weer naar El Castillo gaan (dit keer om te relaxten) ook daar.

De Champa heb ik gisteravond/nacht maar overgeslagen en ik ben lekker mijn bedje in gekropen. Want ja om kwart voor vijf ging vanochtend de wekker om weer te gaan hardlopen.

Zo gezegt zo gedaan vanochtend hardgelopen en daarna weer el mismo, naar het uitkijkpunt gegaan.

Het geluid van de apen was daar, mijn fles water voor het gezelschap was daar en zelfs mijn camera was meegekomen! Met dezelfde camera in de aanslag heb ik weer heerlijk zitten genieten en uitpuffen, wachtend op de zon die mijn dag weer helemaal goed zou laten beginnen. Langzaamaan kwam diezelfde zon weer boven de jungle uitzetten, de lucht mooi roze en oranje kleurend. Daar is ie, de zon, en vandaag weet ik het zeker, het gaat een mooie dag worden! Goedemorgen!

  • 17 Maart 2013 - 15:34

    Erik V.:

    Hoi Tyka, gaaf verslag hoor, ook jij maakt de meest fantastische dingen mee daar. Geniet er lekker van en pas op voor de kaaimannen ;-) Groetjes en have fun!!

  • 17 Maart 2013 - 16:55

    Anja:

    Klinkt als een fijne tijd. Mooie foto's op die van die spin na dan, kunnen we ons vast voorbereiden. Mooi doel die zonsopgang voor je vroege run, lekker voor je conditie ook. geniet maar lekker

  • 17 Maart 2013 - 18:20

    Evelien:

    Gaaf Tyka! =) Zo bizar dat jij daar in het warme Nigaragua zit en ik in het vooral natte maar ook koude Vancouver, haha!

  • 17 Maart 2013 - 21:14

    Tyka Uijting:

    Hee Eef,
    Het is zeker een gek verschil aangezien er in uren en tijd niet zoveel verschilt.
    Super vet trouwens dat je met die roxydag mee hebt gedaan, stiekem wel beetje jaloers! En dan ook nog winnen als hollandse chick!
    Geniet!

  • 18 Maart 2013 - 21:57

    Maurits:

    Hoi Tyka,
    Moeten mooie uitzichten zijn, want op de foto is het al mooi. Wat een ervaringen allemaal en inderdaad zou ik zo een werkbezoek ook wel willen hier. Heb je al plannen voor volgende week? Ergens naartoe en waar dan? Binnenkort maar afspreken welke dag wij moeten boeken qua aankomst in Costa Rica want over niet al te lange tijd moeten we de tickets gaan boeken. Als ik die foto van de spin zie overigens krijg ik toch wat minder zin. Doe me dan maar een kaaiman op afstand.
    gr,Maurits

  • 28 Maart 2013 - 13:59

    Corry (ISOP):

    Hee Tyka!

    Ahh, ik word helemaal jaloers van je verhalen!
    Super om te lezen dat jullie je daar zo vermaken en het project ook goed gaat!
    Heel veel succes en geniet van alles daar!
    Veel plezier ook op jullie tripje naar Costa Rica binnenkort!

    Groetjes, Corry

  • 08 April 2013 - 20:52

    Ric:

    Belachelijk wat jij allemaal meemaakt, Tyka! En door hoe je het vertelt, kan ik me er een goede voorstelling van maken. Jij hebt het goed, houen zo!
    En nou ga ik de foto's bekijken.
    Groet, Ric en Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tyka

Via de blogs die ik hier schrijf hoop ik jullie goed (soms misschien te gedetailleerd, maar daar heb je het maar mee te doen:P) op de hoogte te houden van alles wat ik op reis meemaak.

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 14903

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 25 Oktober 2017

Wereldreis

24 Januari 2013 - 29 Juli 2013

Stage in Nicaragua

Landen bezocht: